19.2.16

Jak mě sežrala vysoká, na které ještě ani nejsem

Zbláznila jsem se. Nebo se brzo zblázním. Blábolím. Proboha!



Jelikož mě čekají přijímačky na vysokou, navykla jsem si vrátit se ze školy, zapnout počítač a vrhnout se na vypisování všemožných zcvoknutých informací z haldy učebnic, které se momentálně bez ladu a skladu válejí po celém domě. Zabíjí mě to. Jediná výhoda spočívá v tom, že poněvadž zabírají křeslo, podlahu, gauč i oba stoly v obýváku, alespoň nemůžu prokrastinovat sledováním televize. (O tom, jak to můj předrahý bráška těžce nese a já se dennodenně dozvídám, že jsem debil, pitomec, kráva a skřet, se rozepisovat nebudu.)

Přijímačky na vysokou jsou taky důvod, proč jsem musela dočasně stopnout blog. V mém mozku se to totiž hemží změtí datumů, dramat a mrňavoučkých Thórů s kladivem.


Ne, vážně. Nedělám si srandu. Úplnou náhodou jsem totiž vymyslela, že když už hodlám být ta vystudovaná překladatelka, hodila by se mi k tomu ještě švédština. Takže... Proč zrovna Švédsko? Co na něm mám tak ráda? Co o něm vím?

*trapné ticho* Ehm... Je to jedna z těch tří severských zemí, o nichž jsem si nikdy nedokázala zapamatovat, která je která?

švédský princ Carl Philip
S touhle rozsáhlou znalostí o Skandinávii jsem se vydala na den otevřených dveří na pražskou fildu. A zpanikařila. U přijímaček na švédštinu po mně prý budou chtít islandské sochaře a názvy dánských knížek v originále. U přijímaček na angličtinu zase roztomilosti typu napiš odbornou esej na 35 řádků, pojednávající o díle jednoho anglicky píšícího básníka, jehož dílo jsi četla (žádného jsem nečetla), který z následujících herců jako jediný neztvárnil postavu ve filmu podle Shakespearovy hry? (neznám ani jednoho z nabízených herců a neviděla jsem ani jeden film podle Shakespearovy hry, kromě Romea a Julie s Leonardem DiCapriem) nebo přiřaď spisovatele k místu, kde se narodil a o němž později psal (o daných spisovatelích jsem v životě neslyšela a ne, nevím, kde je Ayrshire).

Takže jsem se za měsíc a kousek svého usilovného studia dozvěděla spoustu zajímavostí. Například to, že Odin devět dní visel ze stromu a studoval runy. Nebo že ukradl lektvar básnictví. (Tak, že tři noci souložil s jeho strážkyní a ona mu ho za odměnu darovala.) Nebo že když staří islandští básníci chtěli říct havran, napsali labuť potu trnu ran. (Protože trn ran je meč, pot meče je krev a labuť krve kdovíproč znamená havran, tak proč to napsat jednoduše, když to jde složitě?) Kdo uhádne, co znamená Lamač prstenů přehodil koni obryně k pití pot meče, nechť se mi ozve a já se mu budu nadosmrti klanět. (Schválně, zkuste si tipnout do komentářů.) Taktéž jsem objevila, že Švédi mají moc pěkného prince. A pak, že švédština je k ničemu.

Taky už jsem musela přelouskat pár knížek jakožto povinnou četbu na švédštinu:


Super na tom je, že angličtina se dá studovat i vcelku příjemně. Například jsem si řekla, že v rámci studií půjdu do kina na americký film (a shodou náhod zjistila, že druhou nejhlavnější postavu hraje švédská herečka). Také už jsem přečetla Alenku v Říši divů, dvě pohádky od Oscara Wilda a teď čtu Jako zabít ptáčka. Máme totiž donést seznam anglické a americké klasiky, kterou jsme četli. Nemusí toho být moc. Minimum je dvacet knížek. A dokonce ani nemusí být úplně všechny čtené v originále. What? Zachránilo mě, když jsem si uvědomila, že mezi klasiku se počítají i knížky jako Pán prstenů, Narnie nebo Zeměplocha.

Také pomalu, ale jistě začínám zanedbávat maturitu. Původně jsem si říkala, že si na ni vyhradím celý duben. Teď začínám uvažovat, že ji spíš nechám na svaťák. S tím množstvím látky k přijímačkám mi na maturitu tutově nezbyde čas a já už se vidím, jak si vytáhnu "státní zásahy do podnikání" nebo "pomocné vědy historické" a v hlavě mi poběží maximálně tak chronologický seznam amerických prezidentů.


Ale nejkrásnější na tom všem je seznam, která jsem si sestavila ve chvilce naprostého zoufalství. Jmenuje se Co budeš dělat po přijímačkách.

1. Přečteš všechny ty super série jako Zeměplochu, Pána větru a Zaklínače!
2. Budeš se válet a koukat na Marvelovky!
3. Budeš výletovat ostošest (do Špindlu)!
4. Namaluješ spoustu obrazů podle Harryho Pottera, Hry o trůny, Pána prstenů atd.!
5. Naučíš se vařit (a nikoho neotrávit)
6. Budeš psát a psát a psát
7. Každý den budeš cvičit, běhat, bruslit, whatever <3

Bude to super. Nemůžu se dočkat, až budou přijímačky konečně za mnou a já budu lítat po venku, číst, psát... zkrátka dělat všechny ty věci ze seznamu. Vážit si času vás totiž nic nenaučí lépe než jeho nedostatek.

po sto letech vaše (pomatená) Wayll

11 komentářů:

  1. Taky mě zanedlouho čeká maturita a příjmačky na vysokou, no a já zatím úspěšně prokrastinuju... sleduju seriály, koukám na videa a snažím se co nejvíc oddálit nevyhnutelné. Zatím jsem ve stádiu, kdy si říkám, že mám ještě dost času, ale jaksi rychle se to krátí. :(
    Taky jsem kdysi uvažovala o překladatelství, ale nekonec jsem zůstala u mateřštiny. Přeju ti hodně štěstí jak s maturitou tak u příjmaček! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na druhou stranu... můžeš si říkat, že zase děláš maximum pro svoji duševní pohodu! :D
      Ono to má hodně společného :) Taky přeju hodně štěstí!

      Vymazat
  2. Wow, naložila sis toho opravdu hodně! Já jsem taky svého času uvažovala, že bych šla na Skandinávská studia (v Brně), ale jelikož jsem (stejně jako ty) uznala, že o Švédsku a celém skandinávském poloostrově toho vlastně vím pomálu, spokojila jsem se s němčinou :D Ale švédštinu jsem měla jako volitelný předmět a když už nic, byla to aspoň sranda, ta jejich výslovnost je šílená :P Přeju ti hodně štěstí u přijímaček i maturity, pevné nervy při všem tom učení a těším se, až se zase vrátíš v plné síle sem na blog :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já němčinu naprosto zásadně odmítám, protože díky řadě náhod, špatným učitelkám atd. ten jazyk strašně moc nemám ráda :D Ale obor je to určitě super, mám hodně ráda Němce jako lidi... A co teprv takový Goethe nebo Remarque :) A o švédské výslovnosti už jsem něco málo slyšela.. usilovně se modlím, aby to nebylo tak příšerné, jak všichni tvrdí :D Děkuju mockrát! :)

      Vymazat
  3. Jééé, úplně jsi mi připomněla mě samotnou před.. kolik to je? Fuj, šesti lety :D Doufám, že budeš úspěšnější, já se totiž na "svojí" školu nedostala, ale nakonec jsem si po třech letech studia na mojí "druhé volbě" pogratulovala. Ale učila jsem se úplně stejně, jako blázen, dokonale si to dokážu ještě dneska vyvolat v paměti :) Každopádně! Jdi si za tím a neuhni, protože bys pak mohla dopadnout tak, že místo na svojí školu půjdeš na obor absolutně nepoužitelnej, se kterým si pak v pětadvaceti budeš rvát vlasy, cože máš vlastně od svého života očekávat (jako já). Ale na druhou stranu, všechno má rub a líc, všechnos e děje z nějakého důvodu a každé rozhodnutí je správné. Takže já se sice nedostala na svojí "první volbu" a skončila "s příšerným oborem", na druhou stranu jsem si užila nejlepší studentský léta, jaký jsem si mohla přát a na 100% vím, že na mojí první volbě by ty roky byly nudný a útrpný. prostě, všechno dobře dopadne :) Držím palce!
    P.S. Tenzaklínač patří k základnímu vzdělání!:D Věř tomu, potvrdí Ti to závislačka, která celou ságu přečetla 2x, aktuálně ji poslouchá při běhání (amatérsky namluvenou skvělým klukem Ecem), která kvůli příběhu začla hrát počítačový hry a už přesně ví, že ze svojí první velký výplaty pojede do Polska na víkend výuky na Kaer Morhen :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyjo, tak teď jsi mě popravdě docela vystrašila :D Člověk by řekl, že když se fakt všechno našprtá, nemůže se nedostat... ale přijímačky jsou holt svině :D Ale přesně jak říkáš, každé má něco... :) A ta užitá studentská léta jsou mnohdy ještě důležitějšíá než cokoli jiného:) Díky, teď se na Zaklínače těším ještě víc než předtím :D Dám vědět, jestli jsem dopadla stejně jako ty :D

      Vymazat
  4. Já Švédsko miluju už 6 let a moje okolí je už 6 let smířený s tim, že se tam odstěhuju. Původně jsem tam měla bejt už rok a půl, ale škola mi neklapla a přítel moc nechce, abych mu ujížděla pryč (místo 5 hodin busem bychom od sebe byli 5 hodin letadlem), takže Švédsko mi nikam neuteče. Miluju tu zemi a švédsky se učim :).
    Dede z www.jezkovy-voci.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky postupně zjišťuju, že na Švédsku je toho hodně co milovat :) A obdivuju vás, že od sebe dokážete být takhle daleko, asi to fakt stojí za to, když za sebou jezdíte takovou dálku. :) Držím palce, ať ti to Švédsko vyjde! :)

      Vymazat
  5. Páni! Budu držet palce, aby přijímačky vyšly - dodnes si pamatuju, jaké to byly nervy, kam se hrabala celá maturita. Vybrala sis zajímavé obory, tak snad ti bude přít štěstí :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ten seznam je super, aspoň se můžeš těšit a pracovat ještě pilněji. Jo, věřím, že přesně to se ti teď chce :D
    Obdivuji tě za tu švédštinu a obecně přeju hodně zdaru v přijímačkách! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Zatím mám fakt dobrý pocit z maturity (znám Ezopa, shame on me!), tak snad mi to vydrží až do těch přijímaček :D

      Vymazat